Ożarów należy w województwie do gmin wiodących pod względem ekologicznym. Obecnie dzięki środkom pozyskanym z zewnątrz prowadzi dwa pionierskie zadania oświatowe, jedno z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach, drugie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020.
Powrót edukacyjnych pracowni
Środki z WFOŚIGW pozwoliły na doposażenie pracowni edukacji ekologiczno-przyrodniczej w dwóch szkołach, w Ożarowie i Janowicach. Drugi projekt, który zdobył pierwsze miejsce na liście rankingowej w województwie świętokrzyskim, dotyczył kompleksowej poprawy dostępu do infrastruktury sportowej i pracowni matematycznych oraz przyrodniczych. Obejmował modernizację boisk szkolnych w Ożarowie, Janowicach oraz Lasocinie, doposażenie sali gimnastycznej w Pisarach, pracowni komputerowych, do których kupiono 37 komputerów oraz 27 tabletów, tablice multimedialne, drukarkę 3D, pracowni matematycznych oraz przyrodniczych.
- Jeszcze dziesięć lat temu szkoły w wyniku reformy oświaty likwidowały pracownie edukacyjne – powiedział burmistrz Marcin Majcher. - Czas pokazał, że są one niezbędne, ponieważ nauka poprzez doświadczenia rozwija wyobraźnię, twórcze myślenie oraz uczy praktycznych umiejętności. Każda pracownia powinna być dostosowana do rzeczywistych potrzeb jej użytkowników.
Gmina, co podkreśla burmistrz, wyszła naprzeciw potrzebom i aspiracjom, jakie stawia współczesne szkolnictwo. Stawia na integracje, komplementarność działań w zakresie edukacji ekologicznej poprzez współpracę szkoły, urzędu gminy, społeczności lokalnej i innych jednostek.
Nauczanie przez działanie
Zespół Szkół Ogólnokształcących w Ożarowie od 1 września 2017 r. realizuje program edukacji ekologiczno-przyrodniczej. Prowadzi zajęcia plenerowe, organizuje wystawy, wycieczki. Na zebraniach z rodzicami planuje zajęcia wspólne, edukacyjne. Dużym zainteresowaniem cieszą się odnawialne źródła energii. - Program trwa do końca czerwca 2018 r., jednak jego zasięg będzie obejmował kolejne lata – podkreśla dyrektor Katarzyna Swacha.
W Janowicach program obejmuje dzieci od klasy I do VII. Uczniowie uczestniczą w różnego rodzaju konkursach, zbierają surowce wtórne. Największym powodzeniem cieszy się temat ochrony powietrza, energia odnawialna, gdzie wykorzystuje się między innymi turbinę wodną, silniki zasilane wodorem.
- Zakupiliśmy przenośny mikroskop, wiatromierze, lornetki – podaje dyrektor szkoły, Anna Kubala. - Odbyliśmy wycieczkę do Nadleśnictwa w Marculach, gdzie znajduje się Centrum Edukacji Przyrodniczej. Zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem.
Postawy ekologiczne w Przedszkolu Publicznym wyrabiana są już u trzylatków. - Organizujemy cykliczne działania, akcje, konkursy, programy ekologiczne opracowywane przez nauczycielki – wylicza dyrektor Jolanta Gołąb.
W 3D i z tradycyjną kuchnią
Nauczanie przez działanie realizuje także Szkoła Podstawowa w Pisarach. - Postawiliśmy na innowacyjność, stworzyliśmy trzy pracownie: wiedzy, podróży i teatralną – mówi dyrektor Marzena Okręt. - Dzięki temu, że mamy środki na dodatkowe zajęcia, sprzęt, pomoce dydaktyczne, nasi uczniowie zupełnie inaczej zdobywają wiedzę i nabywają umiejętności. Ze środków unijnych kupiliśmy jako jedyna szkoła podstawowa w gminie drukarkę 3D. Stworzyliśmy grupę, która zajmuje się drukowaniem w formacie 3D. To są uczniowie o specyficznych potrzebach edukacyjnych, m.in. uczeń z zespołem Aspergera, który świetnie realizuje się w tym programie.
Została zmodernizowana też sala gimnastyczna, wyposażona w sprzęt najwyższej klasy, sprzęt komputerowy typu magiczny dywan, stolik aktywności. Szkoła posiada nowoczesne programy komputerowe terapeutyczne.
W SP w Lasocinie za 25 tys. zł została wyposażona pracownia do zajęć przyrodniczych, gdzie dzieci mają możliwość dotknąć model człowieka, poszczególnych narządów, wątroby, serca. Teraz dzięki programowi mają m.in. mikroskopy stacje ekologiczne, przyrządy do badania czystości powietrza, gleby. - Jesteśmy w środowisku wiejskim i posiadamy tradycyjną kuchnię węglową – wyjaśnia dyrektor Helena Kara. - Przygotowujemy dla dzieci posiłki z produktów, które pochodzą z naszego otoczenia. Rodzice dają nam buraczki, marchewkę, my z tego wykonujemy przetwory, dzięki temu mamy wspaniale wyposażoną kuchnię. Obiady są tańsze i zdrowsze.