30 października, czyli w przeddzień obchodów święta Halloween uczniowie klasy IV uczestniczyli w okolicznościowej lekcji języka angielskiego. I chociaż niektórzy dość sceptycznie podchodzą do tego święta, my jako uczący się języka angielskiego, mamy niejako obowiązek poznawania kultury i obyczajów krajów anglojęzycznych. Nauka języka to nie tylko znajomość leksyki, gramatyki czy też umiejętność komunikowania się w danym języku, ale również znajomość geografii, historii, obyczajów i sposobu życia danej nacji.
Zajęcia językowe trwały dwie godziny lekcyjne. Uczniowie skrupulatnie przygotowali się do nich, wykonując adekwatną charakteryzację, przebierając się w odpowiednie stroje oraz przynosząc do klasy jack-o’-lantern czyli lampion wykonany z wydrążonej dyni – symbol Halloween. Cała organizacja obchodów Halloween dostarczyła uczniom wiele frajdy i satysfakcji.
Lekcje rozpoczęły się od prezentacji multimedialnej, za pośrednictwem której uczniowie poznali genezę tego święta oraz zwyczaje z nim związane. Następna część spotkania poświęcona była na wykonanie słowniczka obrazkowego, w którym znalazły się podstawowe pojęcia dotyczące tego święta. Chwilę potem uczniowie rozwiązywali quiz, który sprawdzał ich wiedzę na temat Halloween. Dużo zaangażowania dzieci włożyły również w tworzenie „smacznych stworków halloweenowych”. Na bazie lizaków, dzieci wykonały postać duszka oraz pajączka. Radość była ogromna, gdy okazało się, że stworki przeznaczone są do konsumpcji. W trakcie wykonywania prac manualnych uczniowie podśpiewywali piosenki związane z Halloween m. in. „Treak or Treat” czy „Too Spooky”.
Swego rodzaju podsumowaniem pracy na zajęciach była halloweenowa Giga Gra Planszowa. Dzieciaki poruszając się po polach gry, odpowiadały na pytania, wykonywały zadania, a jednocześnie doskonaliły sprawność czytania w języku angielskim, wymowę oraz rozumienie poleceń.
Z pewnością tego rodzaju lekcja na długo pozostanie w pamięci uczniów, bo przecież to co nie jest rutynowym oddziaływaniem, posiada element zaskoczenia, przekazuje wiedze poprzez działanie lub posiada element gry, bądź zabawy najczęściej przynosi zamierzone efekty. Miejmy nadzieję, że i tym razem cel został osiągnięty.
Nauczyciel języka angielskiego Agnieszka Urban