Od 1 września 2016 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Edwarda Szylki w Ożarowie realizowana jest innowacja programowa pt. „Mały programista – lekcje programowania w edukacji wczesnoszkolnej”. Obejmuje ona wszystkie klasy od I do III szkoły podstawowej. Główny cel tego przedsięwzięcia to nauka rozwiązywania problemów z różnych dziedzin metodami wywodzącymi się z informatyki (grupowanie, sortowanie, myślenie logiczne i prezentowanie myśli w sposób uporządkowany).
Zajęcia okazały się bardzo atrakcyjne dla uczniów. Dzieci sterowały robotem Dashem za pomocą tabletu, aby np. pozbierać warzywa w ogródku czy odwiedzić najwieksze miasta Polski. Programowały robota w komputerze, uczyły się budować algorytmy realizując kurs on-line, budowały własne roboty-zapaśników czy piłkarzy z klocków Lego Mindstroms i programowały je. Uczniowie rozwijali swoje zainteresowania również na zajęciach pozalekcyjnych, podczas których uczyły się np. programowania bez komputera, doskonaląc się w precyzyjnym zapisywaniu poleceń i wykonywaniu czynnosci według ściśle podanego przepisu. Klasy trzecie poznawały język programowania Scratch. Prace dwóch uczniów napisane w tym języku zostały zakwalifikowane do finału wojewódzkiego konkursu „Z Panem Scratchem za pan brat”. Paweł Wabik otrzymał wyróżnienie.
Innowacja spotkała się z dużym zainteresowaniem nie tylko ze strony uczniów, ale też rodziców. Zagadnienia związane z programowaniem i robotyką stały się bliższe dzieciom i bardziej zrozumiałe. Do tej pory programowanie uważane było jako „wiedza tajemna tylko dla wybranych”. Zajęcia pokazały, że nawet w tak młodym wieku można składać roboty i programować je, odnosząc sukcesy.
Edyta Kielin-Kowalska