22 listopada 2024 roku w Publicznej Szkole Podstawowej w Pisarach odbył się niezwykły dzień projektowy. Jest to świetna okazja na realizację podstawy programowej w sposób nietypowy i angażujący młodzież. Dzięki wyjściu poza standardową formę nauki w ławkach, uczniowie mogą rozwijać swoje kompetencje w praktyczny sposób, ucząc się poprzez działanie, współpracę i twórcze podejście do problemów.
Podczas takich zajęć projektowych uczniowie pracują w grupach, co rozwija ich umiejętności komunikacyjne i pracy zespołowej, realizują interdyscyplinarne projekty, łącząc wiedzę z różnych przedmiotów, używają kreatywnych metod nauki, np. warsztatów, doświadczeń czy tworzenia prezentacji. Nasze spotkania odbywają się w czterech kołach : Koło Sprawnych Rąk, Koło kulinarne, Koło teatralne oraz Koło informatyczne The RoboWord. Dzisiejszy dzień projektowy był pod hasłem „ Andrzejkowy świat”.
Zajęcia Koła Sprawnych Rąk brzmią niezwykle kreatywnie i pełne magii andrzejkowej! To świetny sposób, by uczniowie poznawali tradycje i jednocześnie rozwijali swoje umiejętności manualne i artystyczne. Podczas takich zajęć uczniowie mogli: poznać historię i znaczenie andrzejek, dowiedzieć się o dawnych wierzeniach i zwyczajach związanych z wróżbami, tworzyć andrzejkowe akcesoria, takie jak dekoracyjne świece, kartki z symbolami wróżb czy magiczne rekwizyty, projektować stroje, wykorzystując różnorodne materiały, takie jak papier, tkaniny, wstążki, guziki czy brokat. To rozwija ich wyobraźnię i zmysł estetyczny, eksperymentować z technikami plastycznymi, np. szyciem, klejeniem, malowaniem czy kolażem. Taka aktywność nie tylko zbliża do tradycji, ale także uczy kreatywności, pracy zespołowej i cierpliwości. Andrzejkowe stroje mogły być także okazją do zabawy, szczególnie jeśli były elementem późniejszej prezentacji czy pokazu mody.
Zajęcia grupy The RoboWord brzmią fantastycznie. Tworzenie projektów andrzejkowych w Scratchu to świetny sposób na połączenie kreatywności, nauki programowania i dobrej zabawy. Uczniowie na tych zajęciach: tworzyli duszki andrzejkowe : mogli zaprojektować swoje własne postacie, np. wróżki, czarownice, duchy czy inne motywy związane z andrzejkami. Korzystając z narzędzi Scratcha, mogli nadać duszkom animacje, takie jak tańczenie, lewitowanie czy migotanie, tworzyli grę „Dyskoteka andrzejkowa”: projektowali scenę dyskoteki z kolorowymi światłami, muzyką i interaktywnymi elementami. Taki projekt jest nie tylko edukacyjny, ale i niezwykle wciągający – łączy naukę z zabawą w duchu andrzejkowej magii.
Zajęcia Grupy teatralnej to prawdziwa uczta artystyczna! Wprowadzenie uczniów w świat teatru poprzez ćwiczenia z dykcji, tworzenie kukiełek i przygotowanie teatralnego spektaklu to świetny sposób na rozwijanie ich wyobraźni, zdolności manualnych oraz umiejętności scenicznych. Tworzenie kukiełek do teatru cieni -uczniowie projektowali i wycinali postaci z papieru lub kartonu, dopracowując ich szczegóły. Gotowe postaci ożyły podczas przedstawienia sztuki "Szewczyk Dratewka", co dało uczniom satysfakcję z własnoręcznie wykonanych rekwizytów. Uczyli się piosenki i tańca o czarownicy. Śpiewanie piosenki pomogło uczniom rozwijać słuch muzyczny i koordynację oddechową. Nauka tańca była okazją do ruchu i zabawy, jednocześnie integrując uczestników. Teatr cieni rozwija wyobraźnię przestrzenną i wrażliwość na sztukę. Tworzenie i wystawianie sztuki: uczy pracy zespołowej, planowania i daje możliwość wcielenia się w różne role.
Zajęcia kulinarne połączone z nauką to niezwykle ciekawy i interdyscyplinarny sposób na zaangażowanie uczniów w różnorodne tematy! Łączenie historii, biologii, chemii i geografii z kulinariami pokazuje, że nauka może być pasjonującą przygodą. Na zajęciach uczniowie: tworzyli Prezentację multimedialną– „Włoszczyzna i królowa Bona”- poznali historię wprowadzenia włoszczyzny do polskiej kuchni przez królową Bonę. Przygotowując prezentację, zgłębiali temat wpływu kultury włoskiej na polską kuchnię i tradycje kulinarne. Uczyli się korzystania z narzędzi multimedialnych oraz efektywnego prezentowania treści. Przy użyciu jodyny uczniowie sprawdzali, które produkty spożywcze zawierają skrobię (np. ziemniaki, ryż, chleb).To pozwoliło im zrozumieć, jakie właściwości mają produkty codziennego użytku i rozwijało umiejętności prowadzenia doświadczeń, wykonywali doświadczenia biologiczne – zjawisko osmozy, uczniowie eksperymentowali z warzywami lub owocami w roztworach o różnym stężeniu soli/cukru, aby zaobserwować, jak woda przenika przez błony komórkowe. Dzięki temu mogli lepiej zrozumieć procesy biologiczne zachodzące w organizmach, uczyli się rozpoznawać mapy: analizując mapy związane z uprawą roślin i dystrybucją produktów spożywczych, uczniowie poznawali różne rodzaje map tematycznych. Była to okazja, by zobaczyć, skąd pochodzą produkty kulinarne i jakie warunki klimatyczne sprzyjają ich uprawie. Na tych zajęciach uczniowie łączyli wiedzę z wielu dziedzin – historii, chemii, biologii i geografii – z praktycznymi zajęciami. Poprzez eksperymenty: rozwijali umiejętności badawcze, analityczne i krytyczne myślenie. Dzięki kulinarne inspiracjom uczniowie poznali nie tylko naukowe aspekty jedzenia, ale także jego historyczne i kulturowe tło.
Dzień zakończył się pełnym sukcesem. Wszystkie grupy zrealizowały swoje zamierzone cele, a na twarzach uczniów malował się uśmiech i wyraźna satysfakcja. Był to czas wspólnej pracy, zabawy i nauki, który na długo pozostanie w pamięci uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej w Pisarach.