W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie klas 4 i 5 Szkoły Podstawowej w Janowicach uczestniczyli w ogólnopolskim, innowacyjnym projekcie „(Nie)zwykła matematyka” - II edycja. Uczestniczyło w nim 460 szkół, 48 tys. uczniów z całej Polski. Głównym celem projektu było m.in. rozwijanie zainteresowań, zdolności, kompetencji matematycznych, poprzez zastosowanie metod aktywizujących z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczniów, pokazanie związku matematyki z życiem codziennym oraz dostrzeganie zależności matematycznych w otaczającym świecie.
Autorki projektu to Agnieszka Pabiniak i Izabela Pietrzak ze Szkoły Podstawowej nr 142 im. Zawiszy Czarnego w Łodzi.
Projekt realizowany był głównie na zajęciach dodatkowych. Dzieci bardzo chętnie angażowały się w realizację zadań projektowych rozwiązując problemy, pracując najczęściej zespołowo. Dzięki ciekawym wyzwaniom oswajały tą "straszną" matematykę, mogąc się przekonać w jak wielu dziedzinach życia matematyka jest nam niezbędna i odpowiedzieć sobie na pytanie "A do czego mi się to przyda?". Realizacja projektu dała dzieciom szerszą perspektywę, pobudziła do działania, spowodowała większe zainteresowanie matematyką i rozwój umiejętności matematycznych.
Moduł I - Z LOGIKĄ NA TY
LOGIKA KARTKI PAPIERU
Uczniowie składali figury geometryczne metodą origami. Składanie sześcianów i gwiazdek wymagało precyzji, cierpliwości i współpracy. Wszyscy pracowali z pełnym zaangażowaniem doskonale się przy tym bawiąc. Efekt końcowy przyniósł wiele satysfakcji.
NIELOGICZNE KONSTRUKCJE
Czyli słów kilka o złudzeniach optycznych przygotowanie i wystawa prac oszukujących ludzki umysł.
Moduł II - MISTRZ RACHUNKÓW
DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA
Przygotowanie obchodów Międzynarodowego Dnia Tabliczki Mnożenia. Uczniowie ćwiczyli tabliczkę mnożenia, doskonalili umiejętność pracy w grupie poprzez gry i zabawy matematyczne: Kaboom, Ja mam - kto ma?, Polowanie na muchy, Wieża, Domino, Wojna kostkowa, Matkulki, zamykanie kwadratów i odczytywanie szyfrów to gry, którym towarzyszyło wiele emocji, oczywiście pozytywnych.
Moduł III - MATEMATYCZNE KUCHENNE REWOLUCJE
ILE KOSZTUJE KILOGRAM PRZYPRAW?
Projekt badawczy - wyzwanie nie było łatwe ale wszyscy dali radę, choć odpowiedzi na to pytanie budziły zdziwienie.
WIEM, CO JEM
W ramach projektu uczniowie klasy IV sprawdzili zawartość cukru w napojach, przekąskach i produktach przez nich spożywanych. Efekty swojej pracy przedstawili na szkolnej tablicy. Wizualizacja ta wzbudziła wiele emocji wśród oglądających. Uświadomiła im jak dużo cukru zawarte jest nawet w tzw. zdrowych produktach.
PIZZA
Czyli jak rozmawiać o ułamkach. Uczniowie samodzielnie przygotowali pomoce, a następnie wykorzystali je do nauki o ułamkach, ich porównywaniu, skracaniu, dodawaniu i odejmowaniu.
Moduł IV - MATEMATYKA KONSTRUKCYJNA
MATEMATYCZNA PIRAMIDA
Obchody Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia w klasie 4. Mistrz Tabliczki Mnożenia, Kaboom, Muchołap oraz budowanie piramid czyli rachunkowe potyczki z wykorzystaniem kubeczków.
SZKIELETOWE KONSTRUKCJE
Budowa szkieletów brył z wykorzystaniem plasteliny i makaronu spaghetti, klocków reco, sklejanie siatek brył, wspólna praca i zabawa w ostatnich dniach nauki.
Moduł V - MATEMATYKA PUSTEJ KLASY
STACJE ZADANIOWE
Biegane powtórzenie wiadomości, uczniowie powtarzali zagadnienia z działu Kalendarz i czas.
Moduł VI - MATEMATYKA I SZTUKA
MATEMATYKA W ŚNIEGU ZAKLĘTA
Symetria i tworzenie wyjątkowych płatków śniegu za pomocą aplikacji Silk Art. Uczniowie klasy 4 i 5 wykazali się kreatywnością i pokazali swoje artystyczne dusze.
Moduł VII - ĆWICZYMY NIE TYLKO UMYSŁ, CZYLI MATEMATYKA NA SPORTOWO
POLSKIE REKORDY SPORTOWE
Uczniowie zebrali i opracowali statystycznie danych dane o polskich sportowcach i ich rekordach światowych i życiowych a efekty pracy umieścili na gazetce szkolnej.
Moduł VIII - GRAM W MATMĘ
KAHOOT, QUIZYZZ, WORDWALL, LEARNINGAPS oraz Matzoo to aplikacje quizowe, które uczniowie wykorzystali do monitorowania swoich postępów.
Moduł IX - SZKOLNY BANK MATEMATYCZNY
HISTORIA PIENIĄDZA/NASZA WŁASNA WALUTA
Uczniowie klasy czwartej zapoznali się z historią pieniądza, zobaczyli jak wyglądały poprzednie wersje polskich monet i banknotów. Odbyli również wirtualną wycieczkę do Mennicy Narodowej i do Centrum Pieniądza NBP, gdzie zapoznali się z procesem produkcji monet. Na koniec zaprojektowali swoje własne banknoty.
Moduł X - MATEMATYCZNE ŚWIĘTA NIEMATEMATYCZNE
DZIEŃ DOBRYCH WIADOMOŚCI
Uczniowie odczytywali zaszyfrowane wiadomości różnymi rodzajami szyfrów, szyfrowali swoje wiadomości a także budowali maszyny szyfrujące.
DZIEŃ NIEPODLEGŁOŚCI
Odkrywamy matematyczne tajemnice polskiej flagi, przeliczanie proporcji. W ramach realizacji projektu oraz obchodów Dnia Niepodległości zorganizowaliśmy matematyczne zajęcia z flagą. Uczniowie klasy IV i V zapoznali się z podstawowymi wiadomościami o fladze, rozwiązywali zadania z flagą w roli głównej. Mierzyli flagi i sprawdzali czy mają one zachowane proporcje, obliczali długości boków flagi, jej obwód i pole. Układali również interaktywne puzzle i układanki.
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KROPKI
Uczniowie klas 2, 4 i 5 z okazji Dnia Kropki rozwiązywali kropkowe sudoku, kolorowali kropkową tabliczkę mnożenia i mandale, łączyli kropki szukając kwadratów.
Projekt ten to skarbnica niezwykłych pomysłów. Sprawił, że nasi uczniowie z niecierpliwością czekali kolejnych zajęć, z zaangażowaniem przystępowali do realizacji kolejnych zadań. Obserwowanie jak rośnie matematyczna ciekawość naszych dzieciaków było bezcenne. Zrealizowaliśmy 16 zadań (należało wykonać minimum 12) z X modułów projektowych, o których informowaliśmy na bieżąco na szkolnym facebooku oraz na facebook'owej grupie projektowej „(Nie)zwykła matematyka II edycja 2023/2024 uczestnicy projektu”.
Koordynator projektu
Marta Czajkowska