Któż z nas nie musiał ich czytać? A ilu z nas je dobrze wspomina? Nie taki diabeł straszny, a już na pewno nie dla naszych uczniów. W naszej szkole każdy dobrze je zapamięta.
W Szkole Podstawowej w Janowicach jest realizowana innowacja pedagogiczna „Lektura nie musi być nudna”. Realizacja zaplanowana jest na dwa lata nauki.
Jej celem jest zachęcenie uczniów do czytania lektur szkolnych poprzez stosowanie innowacyjnych metod pracy, jak również podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów .
Uczniowie kl.VI mogli się o tym przekonać na lekcji języka polskiego, w trakcie omawiania przeczytanej wcześniej lektury „Hobbit , czyli tam i z powrotem ”. Wykonali oni własne lapbooki , które okazały się strzałem w dziesiątkę! Lapbook - to rodzaj książki stworzonej na brystolu z maksymalnie dużą ilością zakładek, kieszonek, kopert, schowków, które zawierają informacje na temat lektury. Zabawa polega na tym, że każdy rodzaj informacji przekazany zostaje w inny, ciekawy i zaskakujący sposób. Rozwija kreatywność, zdolności manualne, umiejętność planowania ( także tego przestrzennego ) oraz uczy cierpliwości. Nauka z tak przygotowanych lapbooków to sama przyjemność. Uczniowie wymieniali się pomysłami, informacjami o wydarzeniach, postaciach, planowali rozmieszczenie wiadomości w lapbooku. Nawet ci najmniej chętni, albo ci w ogóle niechętni, z wypiekami na twarzy tworzyli swoje arcydzieła współpracując w grupie. Niektórzy wykonali również bardzo oryginalne koszulki z wizerunkiem wybranego bohatera.
Kolejny pomysł zrodził się podczas omawiania jednej z obowiązkowych lektur szkolnych pt. „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”. Zadaniem uczniów było przyniesienie na zajęcia zwykłych, białych koszulek, farbek, pędzli i pisaków oraz różnych materiałów potrzebnych do pracy. Każda para miała możliwość wybrania sobie jednego z bohaterów lektury i przedstawienia jego profilu internetowego na koszulce, bądź skonstruowanie robota swojego pomysłu w oparciu o lekturę. Lekcja sprawiła uczniom ogromną przyjemność i frajdę. Wszyscy bardzo się zaangażowali nad starannością wykonania pracy. Powstały niezwykle oryginalne i kreatywne roboty. Wierzę, że ta lektura na długo pozostanie w ich pamięci.
Uczniowie klasy VI bardzo chętnie realizują postawione im zadania i są bardzo zaangażowani w prace podczas omawiania lektur. Pomysłów nie ma końca. …
Pomimo pandemii, mimo zimna i śniegu wyruszyli w niezwykłą podróż ...podróż do gorącej Afryki " W pustyni i w puszczy".
Powstały różne plakaty reklamujące Afrykę, gry planszowe, mapy podróży, a nawet portrety głównych postaci.
Były to prawdziwe dzieła sztuki. Niektórzy dodatkowo nagrali krótkie filmiki, by jeszcze uatrakcyjnić prezentację.
Podobnie było przy omawianiu pozostałych pozycji szkolnych.
Zarówno mity jak i przypowieści były również niezwykle inspirujące dla uczniów.
Podjęte działania dostarczyły uczniom wielu bodźców kształtujących logiczne myślenie, wyobraźnię, aktywność własną oraz twórczą. Podniosą one skuteczność procesu uczenia się. Uczenie się poprzez działanie i przeżywanie daje najlepsze efekty. Ponadto jest to też doskonała okazja do dobrej zabawy.
Następna lektura to „Janko Muzykant”. Zadaniem uczniów było zaprojektowanie okładki do tej noweli . We współpracy z Samorządem Uczniowskim zostanie również zorganizowany szkolny konkurs „ Mam Talent”.
W ramach ewaluacji innowacji został ogłoszony także konkurs plastyczny „Moja ulubiona lektura szkolna”.
Mam nadzieję, że realizacja innowacji zachęciła uczniów do prezentowania treści lektur w zróżnicowany sposób i uświadomiła im, że literatura może uczyć i bawić a tym samym stanowić atrakcyjną formę spędzania czasu wolnego.
Oto efekty twórczej pracy uczniów naszej szkoły.
Justyna Kita