Dyrektor Szkoły Podstawowej w Janowicach, Anna Kubala:
Historia naszej placówki sięga 1865 r., w którym władze carskie ustanawiają nowy system szkolnictwa podstawowego na terenie Królestwa Polskiego, wyodrębniając szkołę jednoklasową i dwuklasową. W 1965 r. najważniejszym miesiącem dla był październik, kiedy otwarto szkołę na obecnym placu, w której o Internecie nawet nie marzono. Upływa wiele lat, w końcu w 2003 r. otwieramy nową pracownię komputerową i zyskujemy dostęp do wiedzy na różnych stronach internetowych. Dzięki wprowadzeniu dzieci w wirtualny świat kilkanaście lat temu, dziś możemy przełamywać bariery w kontaktach międzyludzkich i sprawdzać, jak dawna praca i lekcje informatyki przynoszą owoce.
Każdy z nas nauczycieli obserwował podopiecznych w pierwotnych etapach aktywności zdalnej, kiedy to ich pierwsze kroki po wirtualnej przestrzeni budziły strach, brak wiary w siebie. Do tego dochodziły problemy techniczne, nagłe zrywanie połączeń internetowych słaby zasięg i stałe przekonywanie, że ,,będzie dobrze”.
Kolejny etap nauki zdalnej w Janowicach to moment próbowania różnych metod nauki, zastępowania starego – nowym, szukania alternatyw dla doświadczeń i eksperymentów nieodłącznych w przedmiotach ścisłych i motywowania do aktywności fizycznej w domu. W obecnych realiach nie można już sobie wyobrazić relacji nauczycieli z uczniami bez rozmów telefonicznych, SMS – ów, poczty elektronicznej czy komunikatorów typu Messenger czy Skype. W tym czasie doceniliśmy ogromną pomoc burmistrzów, którzy wsparli nas wcześniej projektem ,,Cyfryzacja w Gminie Ożarów”.
W pracy z młodszymi dziećmi, uczniami klas I, wychowawczyni za główny cel postawiła sobie indywidualne podejście do ucznia oraz poczucie bezpieczeństwa. Z uwagi na to, zajęcia online mogą być obserwowane przez wszystkich rodziców, co pomaga dzieciom oswoić się w zdalną edukacją. Każdego dnia zajęcia z uczniami poprzedzone są wysłaniem do rodziców za pomocą poczty elektronicznej wiadomości, w której określona jest tematyka, cele, wymagania zgodne z podstawą programową, źródła wiedzy, materiał ćwiczeniowy, pomoce dydaktyczne oraz przebieg zajęć, zadania do wykonania po zajęciach online. W zajęciach chętnie uczestniczą wszyscy uczniowie klasy pierwszej. Wychowawca jest do dyspozycji uczniów i rodziców na Messengerze, telefonicznie, mailowo także poza czasem zajęć. Kontaktuje się również z każdym uczniem i jego rodzicem indywidualnie. Przekazywane są rodzicom i dzieciom materiały do pracy, karty pracy, nagrania utworów do słuchania, filmy edukacyjne, ćwiczenia multimedialne, e-boki oraz linki do materiałów interaktywnych. Zdalne ocenianie wiedzy i umiejętności odbywa się na podstawie przesłanych przez rodziców prac uczniów, wskazanych ćwiczeń, testów kartkówek oraz na podstawie odpowiedzi ustnych podczas wideozajęć z uczniem lub z klasą za pomocą komunikatorów.
Bardzo dużo ciepłych słów wypowiadają nauczyciele o pracy uczniów klasy czwartej, podkreślając zainteresowanie, ambicję, systematyczność, odpowiedzialność, frekwencję. To także ogromna zasługa rodziców. Współpraca z naszymi szósto - , siódmo – i ósmoklasistami układa się bardzo dobrze, nauczyciele chwalą dobry kontakt z uczniami, są satysfakcjonowani terminowym odsyłaniem prac i dopytywaniem się o zadania dodatkowe. Do naszej szkoły uczęszcza 63 dzieci, nad którymi pieczę sprawuje 19 nauczycieli.( w szkole nie ma kl. II i III). Z perspektywy nauczycieli pracy jest z pewnością znacznie więcej w porównaniu z okresem, gdy przygotowywanie do zajęć realizowaliśmy jeszcze w normalnym trybie. Ocenianie jest realizowane zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania, przy wystawianiu stopni brane są pod uwagę systematyczność i poprawność, a głównym sukcesem nauki zdalnej okazała się wciąż samodzielna praca uczniów. Na pochwałę i szóstkę z plusem z przedmiotu o nazwie ,,praca zdalna” zasłużyli rodzice naszych podopiecznych. W niektórych rodzinach został zakupione laptopy. Aby usprawnić pracę dzieci, dyrektor wypożyczyła szkolne tablety. Dużym wsparciem okazała się dla nas pomoc burmistrza Marcina Majchera oraz zastępcy Pawła Rędziaka, Dzięki nim mogliśmy pracować w poczuciu bezpieczeństwa i dotrwać do chwili obecnej. Słowo dziękuję to czasem zbyt mało. Jako dyrektor szkoły z uznaniem i dumą. mówię o pracy moich nauczycieli . Cieszę się że mam możliwość pracować z taką kadrą. Adam Mickiewicz pisał: ,,Wiedzę możemy zdobywać od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami”. Czy inne słowa są w stanie dobitniej wyrazić dzisiejsze realia? Wychowanie młodego człowieka to nasze wspólne dzieło, a kwarantanna kiedyś się skończy.
Dyrektor szkoły w Lasocinie, Teresa Stec:
Zdalne nauczanie, z którym przyszło nam się zmierzyć z uwagi na sytuację epidemiologiczną w kraju, to nie lada wyzwanie zarówno dla nauczycieli, jak i samych uczniów i ich rodziców. Jest to czas wielu zmian i zdobywania pionierskich doświadczeń. Nagle z funkcjonowania w świecie rzeczywistym musieliśmy przenieść się w świat wirtualny. Narzędziem pracy stał się przede wszystkim komputer i telefon.
Od 25 marca br. zajęcia odbywają się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość: dziennika elektronicznego LIBRUS, poczty e-mailowej, telefonu komórkowego, (rozmowy, SMS-y, MMS-y, w niektórych przypadkach komunikatora społecznościowego Messanger), platformy edukacyjnej www.epodreczniki.pl, stron internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych, materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii, opracowanych przez nauczycieli, podręczników i zeszytów ćwiczeń. Zajęcia są realizowane w ramach obowiązującego tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych prowadzonych bezpośrednio z uczniami. Codziennie do godziny 10.00 nauczyciele przekazują uczniom materiały do bieżącej pracy. Zwracają uwagę na możliwości psychofizyczne uczniów, łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia tak, aby aktywność ucznia nie wymagała długiego korzystania z komputera.
Wraz z wysyłanymi materiałami informują, jakie treści i w jakiej formie podlegają ocenie. Wszystkie oceny, jakie uczniowie uzyskają są odnotowywane w dzienniku elektronicznym, tak by rodzice i uczniowie mieli do nich wgląd. Obowiązkiem nauczycieli i dyrektora jest systematyczne monitorowanie, czy przekazywane treści docierają do wszystkich uczniów. Wszyscy nauczyciele pozostają do dyspozycji uczniów i rodziców, pełniąc dyżury do godz. 14.00 i wykorzystując do tego celu wszystkie dostępne narzędzia.
Nauczyciele nagle musieli przejść przyspieszony kurs obsługi narzędzi, których dotąd nie musieli używać w tak szerokim zakresie. Wszystkie nowe umiejętności nabywali poprzez samokształcenie. Pojawiło się wiele problemów zakłócających efektywną realizację podstawy programowej. Przede wszystkim brak sprawnego sprzętu komputerowego, odpowiedniego oprogramowania, brak stałego dostępu do internetu, szybkość łącza. W większości domów dostęp do internetu jest limitowany. W wielu rodzinach jest jeden komputer, z którego korzystają rodzice i dzieci. Pierwszeństwo w takich sytuacjach ma starsze rodzeństwo, które ma więcej obowiązków i zadań. Częściowo zrezygnowaliśmy z zajęć prowadzonych online z powodu problemów z komputerami u uczniów czy dostępem do internetu, nauczyciele kontaktują się z wychowankami drogą mailową, poprzez telefon komórkowy lub dziennik elektroniczny. W naszej szkole wszystkie drogi kontaktu są wykorzystywane.
Aby uniknąć problemów w klasach młodszych, zdecydowaliśmy, że będziemy bazować na uczniowskich podręcznikach i zeszytach ćwiczeń, wysyłamy zadania poprzez dziennik elektroniczny oraz pocztę email, kontaktujemy się z uczniami i ich rodzicami telefonicznie. Bez ścisłej współpracy z rodzicami nie byłoby możliwości stałego kontaktu z dziećmi. Tu pojawiły się kolejne problemy – brak czasu rodziców z powodu nadmiaru obowiązków, niesystematyczna praca dzieci, ale też problemy merytoryczne z przekazywaniem wiadomości. Wykonane przez dzieci zadania rodzice odsyłają w formie zdjęć lub skanowanych dokumentów. Nauczyciel sprawdza, ocenia, przekazuje informacje zwrotne i wskazówki do dalszej pracy. Postępy w nauce weryfikuje podczas rozmów telefonicznych. Odbywa się to o różnych porach dnia, tym samym nauczyciel jest stale do dyspozycji uczniów i rodziców.
Proces wdrażania się w zdalne nauczanie pochłonął wiele godzin, a nawet dni. Poszukiwanie rozwiązań dostosowanych do specyfiki naszego lokalnego środowiska, a także oczekiwań rodziców naszych wychowanków również nie należało do najłatwiejszych. Szczególnie istotna funkcja spoczywała na barkach wychowawców. To oni komunikowali się z rodzicami, zbierali od nich niezbędne informacje, dzieląc się nimi w dalszej kolejności z nauczycielami uczącymi w szkole. To wiele godzin spędzonych na łączach telefonicznych w celach organizacyjnych. To także mnóstwo czasu na przemyśleniach jak logistycznie przeprowadzić proces kształcenia na odległość. I wreszcie wiele maili i wiadomości SMS/MMS z wytycznymi dla rodziców w jaki sposób wdrażane będzie i prowadzone zdalne nauczanie.
Pracowaliśmy nad nowym sposobem oceniania. Nauczyciele, dzieci i rodzice stanęli w obliczu przyspieszonej cyfryzacji nauczania. Trzeba zrozumieć, że musieliśmy podjąć wyzwanie, które wymagało nie tylko nowej organizacji pracy, ale także zmiany myślenia na niektóre zagadnienia. Wymagało to zwiększenia naszej dyspozycyjności, poświęcenia i zaangażowania. Należało zorganizować tok zajęć, przygotować materiały na każdą lekcję, skorygować metody nauczania. Poprowadzenie procesu dydaktycznego w taki sposób, by przekazać maksimum wiedzy i jednocześnie nie obciążyć ucznia to bardzo czaso- i pracochłonne wyzwanie dla nauczyciela. Kolejna kwestia, z jaką nauczyciel musiał się zmierzyć w czasie zdalnego nauczania to mnóstwo pracy związanej z przygotowaniem i ze sprawdzaniem zadań realizowanych przez ucznia.
Korzystając z okazji pragnę podziękować nauczycielom, rodzicom i uczniom za dotychczasową współpracę, za trud i zaangażowanie jakie wkładają w zdalne nauczanie. W obliczu tej trudnej sytuacji mam jednak nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się pokonać wszystkie niedogodności. Życzę zdrowia, bo to najcenniejsza wartość.
Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Ożarowie, Katarzyna Swacha:
Od 12 marca br. opustoszały sale lekcyjne i korytarze szkolne, a placówka przeszła na nauczanie zdalne, czyli kształcenie na odległość. Dyrektor szkoły poinformowała społeczność szkolną o zasadach funkcjonowania szkoły w okresie czasowego zawieszenia jej pracy: organizacji pracy nauczycieli i uczniów, zasadach wzajemnej współpracy, pracy nauczycieli realizujących inne zadania niż nauczanie przedmiotowe, ocenianiu wiedzy i postępów uczniów oraz konsultacjach z nauczycielami w czasie nauczania na odległość. Na stronie internetowej szkoły pojawił się apel do uczniów, wskazówki dla rodziców (jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu, jak wspierać i motywować dzieci do nauki) oraz zasady bezpiecznego korzystania z Sieci (zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem). Taka baza wiedzy ułatwia wszystkim zainteresowanym poruszanie się w obszarze kształcenia zdalnego.
Praca z uczniami odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach: klasy I-III od 10 do 12.30, klasy IV-VI od 10 do 13.30, klasy VII-VIII i LO od 10 do 14.30. Każda aktywność z tygodniowego planu lekcji trwa nie dłużej niż 30 minut. Wszelkie aktywności i kontakty nauczycieli z uczniami realizowane są z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik kształcenia na odległość. Są to: e-dziennik, poczta elektroniczna, Microsoft Office 365, komunikatory społecznościowe (Facebook, Messenger), telefon, facebook szkoły, strona internetowa szkoły. Wszyscy nauczyciele wypracowali najskuteczniejszy i najbardziej efektywny sposób komunikacji z uczniami i rodzicami. Odrobione prace domowe uczniowie zazwyczaj przesyłają drogą elektroniczną w postaci skanów lub plików. W nauczaniu zdalnym wykorzystywane są: materiały ze stron: www.e-podręczniki.pl, MEN, CKE, OKE, materiały prezentowane w programach telewizji publicznej oraz dotychczas obowiązujące podręczniki i materiały ćwiczeniowe. Ważne jest, że nauczyciele modyfikują swoje programy nauczania w taki sposób, by istniała możliwość realizacji treści programowych przez wszystkich uczniów, a jednocześnie następowało utrwalanie i pogłębianie wiedzy oraz rozwijanie zainteresowań uczniów. Dla zachowania higieny pracy nauczyciele starają się o zachowanie równowagi między pracą ucznia z użyciem monitora ekranowego a innymi źródłami.
Z uczniami, poprzez różnorodne drogi komunikacyjne, utrzymują kontakt i przekazują wiedzę w swojej dziedzinie nauczyciele bibliotekarze i nauczyciele świetlicy szkolnej. W tak trudnym okresie uczniowie mogą również liczyć na wsparcie szkoły w momencie pojawienia się jakichkolwiek problemów emocjonalnych. Uczniom i rodzicom udzielają porad pedagodzy szkolni, doradca zawodowy i nauczyciel wychowania do życia w rodzinie. Oprócz codziennego zdalnego nauczania został przeprowadzony (również zdalnie) próbny egzamin ósmoklasisty. 15 kwietnia w trybie zdalnym odbyło się plenarne zebranie rady pedagogicznej, zatwierdzające zmianę regulaminu rady pedagogicznej, klasyfikację uczniów klasy III Liceum Ogólnokształcącym i zapoznające z organizacją pracy w roku szkolnym 2020/2021.
24 kwietnia z zachowaniem środków bezpieczeństwa, dyrektor Katarzyna Swacha pożegnała absolwentów liceum, wręczając im świadectwa ukończenia liceum i nagrody książkowe. Były gratulacje, podziękowania, ciepłe słowa i nadzieja na spotkanie w szerszym gronie już po maturze. Jako pomoc dla nauczycieli, szkoła otrzymała 19 laptopów zakupionych przez burmistrza Ożarowa ze środków Ministerstwa Cyfryzacji do prowadzenia kształcenia zdalnego. To wszystko wskazuje, że praca w Zespole trwa, choć w nieco innej formie (Ewa Jędrzejewska).
Dyrektor szkoły w Pisarach, Marzena Okręt:
Początki w szkole w Pisarach były trudne, nagle otrzymaliśmy nowe zadanie - podjąć wszelkie działania, by nauka online stała się nową formą pracy dla 16 nauczycieli, 55 uczniów i 19 przedszkolaków. Nauczyciele, uczniowie, a przede wszystkim rodzice podjęli wyzwanie. Korzystając z doświadczeń zdobytych na różnorodnych szkoleniach, zaczęliśmy testować komunikatory. Nie był łatwo. Pojawiały się problemy sprzętowe, „uciekał” Internet, no i była też bariera natury psychologicznej. Po wielu próbach prowadzenia lekcji z różnymi narzędziami do zdalnej komunikacji, uwzględniając zdanie uczniów i rodziców, wybraliśmy Zooma. Dziś mogę powiedzieć, że jestem dumna ze swoich nauczycieli i uczniów. Świetnie działają w nowej rzeczywistości. Jestem pełna podziwu dla rodziców, że bardzo dobrze sobie z tym wyzwaniem poradzili i mocno nas w pracy wspierają. Zadziałała współpraca, pomoc koleżeńska i sąsiedzka. Pomógł burmistrz, przekazując sprzęt komputerowy uczniom, którzy go nie mieli.
Obecnie lekcje ze wszystkich przedmiotów prowadzimy według tygodniowego harmonogramu poprzez komunikator, odbywają się też zajęcia rewalidacyjne, nasza szkolna Gromada Zuchowa „Ekoludki z Pisar” również spotyka się na zdalnych zbiórkach. Zuchy zdobywają nową sprawność zuchową. Realizowany jest kalendarz imprez szkolnych, świętowaliśmy Dzień Ziemi, Święto Flagi i rocznicę Konstytucji 3 maja. Nasi uczniowie podejmują w domu rożnego rodzaju aktywności, uczestniczą wraz z rodzicami w zajęciach kulinarnych, pracach ogrodniczych zdobywając w ten sposób nowe umiejętności.
Utrzymujemy stały kontakt z seniorami z Klubu Aktywnego Seniora, który działa przy naszej szkole. Kochani Seniorzy wspierają nas dobrym słowem, zaopatrzyli nas w maseczki, które sami wykonali. Zapanował spokój, spotkania z uczniami dają nam wiele radości i satysfakcji, że się udało. Nasi uczniowie są bardzo zaangażowani, lubią tę formę pracy, ale przyznają, że brakuje im szkolnego życia i kontaktów z rówieśnikami. Mamy też niewielkie trudności, 3 uczniów z różnych powodów nie korzysta z lekcji razem z klasą. Dostarczamy im materiały w formie papierowej i utrzymujemy stały kontakt z rodzicami. Staramy się ich wspierać. Z nauczycielami spotykam się na cotygodniowych, poniedziałkowych zdalnych konferencjach. Rozmawiamy o bieżących trudnościach, pracy naszych uczniów, wymieniamy doświadczenia, ustalamy co robić dalej, wspieramy się wzajemnie i staramy się dodać sobie otuchy do funkcjonowania w innej rzeczywistości.