Od 1 stycznia wzrastają opłaty za wywóz odpadów segregowanych z 9 do 12 zł od mieszkańca. 30 zł będzie wynosić oplata od mieszkańca za śmieci niesegregowane. Każda czwarta, piąta i następna osoba w gospodarstwie jest zwolniona z opłaty. Podczas ostatniej sesji Rada Miejska podjęła uchwałę o zmianie opłat.
- Wzrasta opłata marszałkowska, wzrasta opłata za przyjmowanie śmieci na składowisku w Janczycach, za ich składowanie i dlatego jesteśmy zmuszeni podnieść opłatę od mieszkańca – wyjaśnia burmistrz Marcin Majcher. - Ustawa zabrania finansowania tych przedsięwzięć z budżetu gminy. Stąd też kwota, stawka, którą wyliczyliśmy, wynosiła 13 zł, radni przychylili się do 12 zł. Będzie to niewielka strata przez jakiś okres. Trzeba jednak powiedzieć wyraźnie, że czekają nas kolejne podwyżki, gdy chodzi o kwoty śmieciowe.
Podczas sesji zastępca burmistrza Paweł Rędziak dokładnie uzasadniał przyczyny podwyżki i podawał konkretne dane o kosztach funkcjonowania gospodarki odpadami na terenie gminy Ożarów. Składają się na niego dwa podstawowe elementy. Jeden to koszty państwa związane z odbiorem odpadów z poszczególnych gospodarstw i ich transportem do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Janczycach.
- To wykonuje nasza spółka komunalna powołana do tego celu – mówił zastępca burmistrza. - Realizuje to zadanie w ramach przetargu. Do końca tego miesiąca będzie ogłoszony kolejny przetarg na 2020 r. W związku z sygnałami, które prezes podaje, spółka nie będzie w stanie złożyć oferty na poziomie 2019 r. Część pracowników jest na płacach zbliżonych do minimalnej, od 1 stycznia ta płaca rośnie o 15 proc., co powoduje konieczność zwiększenia oferty przetargowej. Z drugiej strony wzrosły opłaty za wjazd do Regionalnej Instalacji w Janczycach. Za tonę zawiezionych odpadów w br. płaciliśmy 390 zł, od 1 stycznia – 424 zł. To wynika z tego, że rząd przyjął stawki, które muszą być odprowadzane przez instalacje. W 2019 r. opłata za tonę składowanych odpadów na wysypisku wynosiła 270 zł, od 1 stycznia wzrasta do 370 zł.
Na drugi element kosztów funkcjonowania gospodarki odpadami składa się wzrost wagowy odpadów. Od 2013 r. przybywa systematycznie co roku 100 ton odpadów zmieszanych i 50-80 ton odpadów segregowanych. Na terenie gminy w 2019 r. Paweł Rędziak przewiduje, że będzie mieć około 2 tys. ton odpadów zebranych i wywiezionych z poszczególnych nieruchomości. W 2013 r., kiedy weszła ustawa, było 1400 ton. Wywożone są spod domów każde wystawiane odpady, oprócz opon, odpadów budowlanych. W tym roku nastąpił bardzo duży wzrost wywozu odpadów wielkogabarytowych.